Dane:
M = 90 kg
m = 65 kg
R = 1,5 m
r = 1 m
v = 5,4
Na układ platforma – uczeń nie działa żaden moment siły, więc:
chłopiec porusza się względem platformy z prędkością:
czyli:
co daje:
po przekształceniu:
Odpowiedź: Prędkość kątowa platformy wynosi
Na układ nie działa żaden moment siły, więc z zasady zachowania momentu pędu, moment pędu na początku i na końcu ruchu jest taki sam. Początkowy moment pędu jest równy zero, ponieważ platforma i uczeń pozostają w spoczynku. Oznacza to, że suma momentu pędu ucznia i platformy w momencie ruchu też wynosi zero, a więc są one co do wartości równe (mają przeciwne zwroty, gdyż suma wektorów musi dać 0). We wzorze stosujemy prędkości względem podłoża, otrzymasz ją, odejmując od prędkości ucznia względem platformy (w treści podana jest prędkość liniowa, podziel ją przez promień), prędkość kątową platformy. Do równości pomiędzy iloczynami momentów sił i prędkości wstaw zebrane równości oraz wzory na momenty bezwładności z treści. Wyznacz szukaną prędkość kątową. Aby poznać liczbę obrotów na minutę, przekształć wzór na prędkość kątową z wykorzystaniem częstotliwości (zapisz ją jako iloraz liczby obrotów na minutę i 60 sekund).