Napisz rozprawkę, w której rozważysz problem: Natura i cywilizacja – która z nich według Ciebie dobrem, a która zagrożeniem dla człowieka.
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! ☺
WSTĘP
(akapit 1.) – Co daje cywilizacja, co daje natura człowiekowi
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Natura spokój i ciszę, radość – Wordsworth, W.: "Żonkile”
(akapit 3.) – Cywilizacja – choroby i nieszczęścia – S. Coleridge: „Loch”
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
Przykładowa argumentacja:
Natura jest domem człowieka od jego pierwszych chwil na ziemi, natomiast cywilizacja to poziom nauki i rozwoju, jaki człowiek osiągnął. Nie można stwierdzić, co jest zagrożeniem dla ludzi, ponieważ, oba mają i dobre i złe strony, jednak jak już trzeba stwierdzić, odpowiedź pada na cywilizacje.
Do cywilizacji zalicza się dorobek kulturowy, nasze dokonania w danym okresie historycznym. Do nich zalicza się również dokonania wieku XIX takie jak maszyny, które zatruły naszą ziemię. Zatruły powietrze ciężkimi metalami i innymi substancjami, które dostały się do wód, ziem, atmosfery.
Człowiek doprowadził technologię do bardzo wysokiego stanu, tak, że możemy tworzyć maszyny, które wyręczą nas w dosłownie wszystkim. Jednak za tym idzie dylemat moralny taki jak czy tworzyć maszyny z emocjami. Znane jest ujęcie tego problemu z filmów, gdy maszyny odwrócą się przeciwko nam i zostaniemy zgładzeni.
Cywilizacja oznacza również to, że człowiek wywyższył się na tle innych organizmów i zaczął władać ziemią, na której jesteśmy tylko gośćmi
| Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
| Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Natura daje szczęście i spokój, cywilizacja niepokój nieszczęście choroby | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
| Uzasadnienie stanowiska | Natura – spokój i ciszę, radość – Wordsworth, W.: "Żonkile”Cywilizacja – choroby i nieszczęścia – S.Coleridge: „Loch” | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
| Poprawność rzeczowa | Rewolucja przemysłowaZanieczyszczenie powietrzaZniszczenie przyrodyW. Wordsworth: „Żonkile”„Serce […] tańczy z żonkilami”Coleridge: „Loch”„Twarze widziane przez mgłę i wyziewy” | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
| Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenieRozprawka z hipoteząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – kontrargument 1.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
| Spójność lokalna | poza tym – ponadto – tymczasem – przede wszystkim – natomiast – choć – chociaż – mimo to – mimo tego – mimo że – ponieważ – dlatego – bo – gdyż – o czym świadczy – zatem – głównie – w dodatku – w gruncie rzeczyZacznę od...; Rozpocznę swoje rozważania od najsilniejszego argumentu...; Kolejnym argumentem, który przemawia na korzyść...; Nie sposób pominąć jeszcze jednego argumentu...; Z jednej strony..., lecz z drugiej...; Na potwierdzenie tej tezy mogę podać następujące dowody...;– powołam się na słowa "..." – świadczą o tym słowa "..." – oto co na ten temat mówi"..."–W świetle przetoczonych argumentów... –Z tego, co napisałam/em wynika, że... | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
| Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
| Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). | ||