Napisz pracę w której rozważysz jaka wizja świata wyłania z dwóch dramatów Słowackiego „Balladyny” i „Lilli Wenedy”
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia!
WSTĘP
(akapit 1.) – Świat przedstawiony w Balladynie i Lilli Wenedzie – świat rezczywisty przeplata się ze światem nierealnym
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – świat Balladyny – waleczni rycerze, dzielne kobiety – Alina i Balladyna, walczące o swoje szczęście.
(akapit 3.) – świat w Lilli Wenedzie nad którym wisi przepowiednia – fatum
(akapit 4.) – porównanie obu – podobieństwo obu światów – lasy, jezioro Gopło, toczące się walki rycerzy, ingerencja sil nadprzyrodzonych w życie śmiertelników.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
INTERPRETACJA PORÓWNAWCZA
POZIOM ROZSZERZONY
| Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
| Koncepcja porównania utworów | Świat w „Lilli Wenedzie” i w „Balladynie” ogranicza się do miejsca zamieszkania bohaterów. | 9 – określenie problemu zgodne z tekstem i pełne6 – określenie problemu zgodne z tekstem, ale niepełne3 – określenie problemu częściowo zgodne z tekstem0 – brak określenia problemu lub problem niezgodny z tekstem |
| Uzasadnienie tezy interpretacyjnej | – otoczenie bohaterów – lasy, Jezioro Gopło– ingerencja sił nadprzyrodzonych w świat rzeczywisty – przepowiednia Rozy, harfa Derwida, działania Goplany (oraz Skierki i Chochlika)–bohaterowie żyją w spokoju i szczęściu dopóki nie wkracza w ich życie nowość (Lechici, Kirkor) Twoje argumenty muszą być powiązane z tekstem poetyckim, muszą wynikać z analizy formy lub/i treści tekstu. | 12 – uzasadnienie trafne, pogłębione8 – uzasadnienie trafne, ale niepogłębione4 – uzasadnienie częściowo trafne0 – brak trafnych argumentów uzasadniających interpretację porównawczą |
| Poprawność rzeczowa | – Główni bohaterowie – Lilla Weneda, Roza Weneda, Derwid, Gwinona, LechBalladyna, Alina, stara matka, Kirkor, Goplana– Miejsce akcji – lasy otaczające jezioro Gopło.– czas akcji : czasy prasłowiańskie | 2 – brak błędów rzeczowych0 – jeden błąd lub więcej błędów rzeczowych |
| Zamysł kompozycyjny | Dowolność kompozycyjna – pamiętaj, aby każdy etap pracy: wstęp, poszczególne omówienia i zakończenie – był wyodrębniony przy pomocy akapitów. | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
| Spójność lokalna | W mojej pracy postaram się przedstawić swoje refleksje; Spróbuję zastanowić się...; Postaram się udowodnić...; Moją ciekawość budzi...; Zaciekawia mnie...; – tymczasem – przede wszystkim – natomiast – choć – chociaż – mimo to – mimo tego – mimo że – ponieważ – dlatego Zacznę od...; Rozpocznę swoje rozważania od najsilniejszego argumentu...; Kolejnym argumentem, który przemawia na korzyść...; Nie sposób pominąć jeszcze jednego argumentu...; Z jednej strony..., lecz z drugiej...; Na potwierdzenie tej tezy mogę podać następujące dowody...; Ale to nie wszystko. Jest jeszcze jeden dowód na to, że mam rację...; – sądzę, że – uważam , że – według mnie – w mojej opinii – z całą pewnością – moim zdaniem – jestem zdania – jestem przekonany, że – moje zdanie najlepiej potwierdzą słowa "..." – powołam się na słowa "..." – świadczą o tym słowa "..." – oto co na ten temat mówi"..." –W świetle przetoczonych argumentów... –Z tego, co napisałam/em wynika, że... –Przetoczone argumenty wystarczą, by stwierdzić, że... | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
| Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów. | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
| Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową 4 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). | ||