Zadanie

Wyjaśnij, na czym polegają zastosowane tu metonimia i synekdocha pars pro toto. Omów znaczenie tych środków poetyckich dla interpretacji całego utworu. Jak wpływają one na wymowę ostatniej części wiersza, jakich znaczeń nabiera dzięki nim fakt wyrzucenia fortepianu? Zwróć też uwagę na funkcję porównania fortepianu do rozrywanego przez menady ciała Orfeusza. Gdy fortepian roztrzaskuje się na bruku warszawskim, odbiorca ma wrażenie, że wraz z końcem instrumentu kończy się też muzyka i jej kompozytor. Na szczęście dzieła Szopena pozostaną…

Rozwiązanie

Wyjaśnienie

Zadania z tego działu
Romantyzm – Teksty z epoki
26
Lektura uzupełniająca: Johann Wolfgang Goethe, CierpieniamłodegoWertera
32
Angielscy poeci jezior
51
Komentarz do lektury: Sławomir Studniarz, Strategienarracyjne (fragmenty)
69
Adam Mickiewicz, Ballady i romanse, Romantyczność
77
Komentarz do lektury: Alina Kowalczykowa, Widzenie w biały dzień. O „Romantyczności” Mickiewicza (fragmenty)
93
Adam Mickiewicz, Sonety krymskie
94
Adam Mickiewicz, Sonety krymskie, Burza
95
Adam Mickiewicz, Sonety krymskie, Bakczysaraj w nocy
96
Adam Mickiewicz, Sonety krymskie, Droga nad przepaścią w Czufut–Kale
97
Adam Mickiewicz, wiersze miłosne, Niepewność
103
Adam Mickiewicz, wiersze miłosne, Do***. Na Alpach w Splügen 1829
104
Komentarz do lektury: Stefan Chwin, Literatura i zdrada (fragmenty)
113
Komentarz do lektury: Tadeusz Konwicki, Kalendarz i klepsydra (fragmenty)
138
Juliusz Słowacki, liryka patriotyczna
155
Juliusz Słowacki, liryka patriotyczna, Sowiński w okopach Woli
155
Juliusz Słowacki, liryka patriotyczna, Pogrzeb kapitana Meyznera
158
Komentarz do lektury: Andrzej Waśko, Zygmunt Krasiński. Oblicza poety (fragmenty)
194
Cyprian Norwid, [Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie…]
201
Cyprian Norwid, Vade–mecum [Klaskaniem mając obrzękłe prawice]
206
Lektura uzupełniająca: Henryk Rzewuski, Pamiątki Soplicy
238