Wyjaśnij o co chodzi w przesłaniu haseł „Polska Chrystusem narodów” oraz „Polska Winkelriedem narodów”. Wskaż podobieństwa i różnice między mesjanizmem awinkelriedyzmem. Czy dla współczesnego człowieka koncepcje te s a nadal aktualne, czy mają już tylko wartość historyczną?Odpowiedź uzasadnij.
Mesjanizm to idea, że Polska tak jak Jezus Chrystus – Bóg–człowiek, który umarł na krzyżu, zbawi narody. Jest to uwzniośleniecierpienia za ojczyznę. Taki akt uważano w romantyzmie święty, przypisywano mu wyższe cele. Natomiast winkelriedyzm to nawiązanie do średniowiecznego rycerza – Arnold Winkelrieda. Ten XIV–wieczny bohater narodowy Szwajcarii, poniósł śmierć w walce z Austrią, w bitwie pod Sempach. Dzięki temu, że skierował uwagę wroga na własną osobę, doprowadził do ostatecznego zwycięstwa rodaków. Jest to zatem postać wielka, ale nie święty. Winkelriedyzm nie podnosi nikogo do rangi świętego.
Najważniejszą różnicą miedzy obydwoma ideami jest ich bierność i aktywność. Mesjasz a co za tym idzie i Polska przyjmuje cierpienie bez słowa sprzeciwu, „jak baranek prowadzony na rzeź”. Mesjanizm symbolizuje więc ofiarę icierpienie. Natomiast Winkelried walczy i ginie z bronią w ręku. Nie poddaje się. Winkelriedyzmto wyraz walki i oporu.
Zarówno mesjanizm Polski jak i jej winkelriedyzm zakładają, że Polska musi się poświęcić dla dobra Europy. Czy to mesjanizm –Chrystus umarł za ludzkość czy winkelriedyzm – Winkelried oddał życie za swój naród.
Obecnie żadna z tych koncepcji nie ma racji bytu. Nikt nie traktuje ojczyzny tak jak robili to romantycy, którzy cierpieli pod rządami zaborców. W dzisiejszych czasach ludzie wolą działać niż czekać.
W romantyzmie zwłaszcza w Polsce bardzo popularne były dwie idee – mesjanizm i winkelriedyzm. Ich główną cecha było to ze stawiały Polskę w pozycji odkupiciela lub wybawcy narodu.
Idea mesjanizmu zakładała, że Polska tak jak Jezus Chrystus – Bóg–człowiek, który umarł na krzyżu, zbawi wszystkie narody. Jest to uwzniośleniecierpienia za ojczyznę. Taki akt uważano w romantyzmie święty, przypisywano mu wyższe cele. Natomiast winkelriedyzm to nawiązanie do średniowiecznego rycerza – Arnold Winkelrieda. Ten XIV–wieczny bohater narodowy Szwajcarii, poniósł śmierć w walce z Austrią, w bitwie pod Sempach. Dzięki temu, że skierował uwagę wroga na własną osobę, doprowadził do ostatecznego zwycięstwa rodaków. Jest to zatem postać bohaterska, ale nie święta. Winkelriedyzm nie podnosi nikogo do rangi świętego.