Zanalizuj wiersz i napisz jaki cel chciał osiągnąć poeta, używając takich środków artystycznych.
Obraz przyrody został wyolbrzymiony. Jest wielka i bezlitosna. Autor użył do tego celu epitetów, które budzą grozę i nadają szybsze tempo utworowi: „słońce krwawo zachodzi”, „mokre góry”, „morski odmęt”, „połamane mury”. Dynamiki i tempa dodają też wyliczenia: „ryk wód”, Szum zawiei” i równoważniki zdań: „zdarto żagle”, „ster prysnął”, „wstąpił geniusz śmierci”. Dzięki nim atmosfera grozy i chaosu jest jeszcze wyraźniejsza. Antropomorfizacje: wicher z tryumfem zawył”, ryk wód”, pomp złowieszcze jęki” oraz porównania: „jak żołnierz szturmujący w połamane mury” ukazują, jak dramatyczna jest walka ludzi z żywiołem. Dramatyzm podkreślają wyrażenia dźwiękonaśladowcze: „zawył, „jęki, „szum. Poeta chciał pokazać ogrom przyrody, jej grozę i potęgę burzy w porównaniu do bezbronności człowieka. W sonecie natura nie jest piękna i fascynująca a groźna i zabójcza.
Przyroda w utworach romantycznych rzadko bywa tylko tłem. Zwykle jest stawiana na równi z człowiekiem. Jest równoprawnym bohaterem utworów. Tym razem też tak jest. W sonecie „Burza” autor główną bohaterką uczynił tytułową burzę na morzu. Obraz przyrody został wyolbrzymiony. Autor użył do tego celu epitetów, które budzą grozę i nadają szybsze tempo utworowi: „słońce krwawo zachodzi”, „mokre góry”, „morski odmęt”, „połamane mury”. Dynamiki i tempa dodają też wyliczenia: „ryk wód”, Szum zawiei” i równoważniki zdań: „zdarto żagle”, „ster prysnął”, „wstąpił geniusz śmierci”. Dzięki nim atmosfera grozy i chaosu jest jeszcze wyraźniejsza. Antropomorfizacje: wicher z tryumfem zawył”, ryk wód”, pomp złowieszcze jęki” oraz porównania: „jak żołnierz szturmujący w połamane mury” ukazują, jak dramatyczna jest walka ludzi z żywiołem. Dramatyzm podkreślają wyrażenia dźwiękonaśladowcze: „zawył, „jęki, „szum. Poeta chciał pokazać ogrom przyrody, jej grozę i potęgę burzy w porównaniu do bezbronności człowieka. W sonecie natura nie jest piękna i fascynująca a groźna i zabójcza.