Twoim zadaniem jest napisać szkic interpretacyjny na temat prawa psychologii miłości, które rządzi uczuciami bohaterów „Ślubów panieńskich”.
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia!
WSTĘP
(akapit 1.) – Cały tytułu komedii brzmi: „Śluby panieńskie, czyli Magnetyzm serca”.
Czym jest magnetyzm? Czy to jest to prawo miłości?
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) Fredro analizuje cały proces miłości – początek, narastanie uczucia (przeciwności – śluby panieńskie), walkę o nie (intryga Gustawa) i szczęśliwy finał (ślub).
(akapit 3.) – każda z postaci inaczej przeżywa uczucie – Klara się buntuje, Aniela poddaje się ale nie pokazuje tego po sobie
(akapit 4.) – każda z postaci inaczej przeżywa uczucie. Jak zachowuje się Gustaw, a jak Albin?
(akapit 5) czy przeciwieństwa się przyciągają?
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów „Ślubów panieńskich”, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
INTERPRETACJA UTWORU POETYCKIEGO – POZIOM PODSTAWOWY
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Koncepcja interpretacyjna | Teza interpretacyjna:Prawo psychologii miłości, które rządzi uczuciami bohaterów – magnetyzm (czyli przyciąganie się przeciwieństw) | 9 – koncepcja niesprzeczna z utworem, spójna i obejmująca sensy niedosłowne6 – koncepcja niesprzeczna z utworem, ale niespójna i/lub w większości obejmująca znaczenia dosłowne3 – koncepcja częściowo sprzeczna z utworem,0 – brak koncepcji lub koncepcja całkowicie sprzeczna z utworem, |
Uzasadnienie tezy interpretacyjnej | – co to jest magnetyzm?– czy przeciwieństwa się przyciągają? | 15 – uzasadnienie trafne i pogłębione10 – uzasadnienie trafne, ale niepogłębione5 – uzasadnienie częściowo trafne0 – brak trafnych argumentów uzasadniających tezę |
Poprawność rzeczowa | –bohaterowie: Klara – Albin,Aniela – Gustaw–Miejsce: dom pani Dobrójskiej– Akcja : historia miłości dwóch par młodych ludzi | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Akapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | poza tym – ponadto – tymczasem – przede wszystkim – natomiast – choć – chociaż – mimo to – mimo tego – mimo że – ponieważ – dlatego – bo – gdyż – o czym świadczy – zatem – głównie – w dodatku – w gruncie rzeczyZacznę od…; Rozpocznę swoje rozważania od najsilniejszego argumentu…; Kolejnym argumentem, który przemawia na korzyść…; Nie sposób pominąć jeszcze jednego argumentu…; Z jednej strony…, lecz z drugiej…; Na potwierdzenie tej tezy mogę podać następujące dowody…;– powołam się na słowa „…” – świadczą o tym słowa „…” – oto co na ten temat mówi”…”–W świetle przetoczonych argumentów… –Z tego, co napisałam/em wynika, że… | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady „decorum, brak potocyzmów. | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |