Andrzej Frycz Modrzewski był zwolennikiem demokracji szlacheckiej, ale jednocześnie krytykował nadmierną wolność szlachty, która prowadziła do anarchii. W swoich pracach proponował ograniczenie jej uprzywilejowań i wprowadzenie równości praw dla wszystkich obywateli. Był on zwolennikiem unifikacji i kodyfikacji prawa, co miało na celu zakończenie panującego chaosu. FryczModrzewski kładł duży nacisk na edukację, uważał, że jest ona kluczem do reformy społeczeństwa i państwa. W swoich pracach proponował wprowadzenie obowiązkowej edukacji dla wszystkich dzieci, niezależnie od ich statusu społecznego.
Pomimo wizjonerskiej myśli, projekty reform nie zostały zrealizowane w XVI wieku. Można to tłumaczyć tym, że idee te były zbyt radykalnedla ówczesnego społeczeństwa, które było głęboko związane z tradycją. Szlachta, która miała największy wpływ na kształtowanie polityki państwa, nie była zainteresowana ograniczaniem swoich przywilejów. A w obliczu braku silnej władzy centralnej, która mogłaby przeprowadzić takie reformy, ich zrealizowanie wobec oporu szlachty było niemożliwe.
Andrzej Frycz Modrzewski był jednym z najważniejszych myślicieli polskiego renesansu, który zasłynął ze swoich poglądów na temat reformy państwa i systemu prawa. Jego najważniejszym dziełem była „O poprawie Rzeczypospolitej”, w której przedstawił swoje koncepcje dotyczące zmian w społeczeństwie i państwie.