Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) – We wstępie odwołaj się do definicji retoryki (możesz zaczerpnąć ją z tekstu Arystotelesa). Rozważ dobre i złe strony tej sztuki. Wprowadź tezę.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – W pierwszym argumencie możesz skupić się na nauce retoryki oraz jej istocie. Czy współcześnie istnieją odpowiednie szkoły? Czy ktokolwiek kontroluje ten proces i źródła, z jakich korzystają przyszli mówcy?
(akapit 3.) – Retoryka to potężna broń, która może służyć negatywnym celom, gdy zostanie użyta przez nieodpowiednie osoby. Czy ukrywanie kłamstw przy zręcznym posługiwaniu się słowem jest łatwe? Weź pod uwagę ilość nieprawdziwych informacji, w które ludzie są w stanie uwierzyć, jeżeli zostaną im przedstawione z odpowiednią charyzmą.
(akapit 4.) – Rozważ problem istnienia ludzi szczególnie podatnych na manipulacje i retoryczne mowy. Czy ktoś kontroluje, jak przekazywane informacje i tezy wpływają na społeczeństwo? Czy pogłębianie się problemów społecznych można uznać po części za efekt używania szkodliwej retoryki?
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
| Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
| Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Retoryka jest niebezpieczna.Stanowisko: Sztuka retoryki, znanej już od starożytności, może prowadzić do pozytywnych skutków, jeżeli jest mądrze używana. W znakomitej większości przypadków używają ją ludzie ślepo zapatrzeni w założone cele. Niektórzy nie powinni korzystać z tej sztuki, aby nie stwarzać niepotrzebnego zagrożenia. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
| Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z tezą– Nie istnieje dobry sposób, aby nauczyć się poprawnej retoryki.– Retoryka często służy do ukrywania kłamstw lub przedstawiania niezgodnych z rzeczywistością tez.– Ludzie podatni na retorykę mogą posunąć się do tragicznych w skutkach decyzji pod jej wpływem. | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
| Poprawność rzeczowa | – retoryka,– Arystoteles,– antyk,– sztuka dobrego mówienia,– wiarygodność mówcy,– możliwość kierowania tłumem. | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
| Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
| Spójność lokalna | – Warto zastanowić się nad…– Należy zwrócić uwagę na fakt, że…– Nie można zapomnieć o…– Ponadto…– Dodatkowo…– Natomiast…– Z drugiej strony…– Na początek… / Na koniec…– W pierwszej / kolejnej / ostatniej strofie…. | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
| Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
| Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). | ||