Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) – We wstępie możesz zastanowić się nad różnorodnością motywów, które występowały w greckich mitach – można znaleźć tam historie, które pasują do niemal każdych okoliczności oraz tłumaczą pewne schematy zachowań. Wprowadź tezę interpretacyjną.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Na samym początku rozważ chyba najważniejszy motyw w dziejach świata – miłość. Zastanów się nad tym, dlaczego to piękne uczucie może przynieść tyle cierpienia. Ile bólu może znieść matka, kochająca swoje dziecko?
(akapit 3.) – Możesz pozostać przy tematyce miłosnej – rozważ, ile człowiek jest w stanie zrobić, żeby odzyskać utraconą miłość i nadal być ze swoją ukochaną. Czy wstąpienie do piekieł, aby wyrwać tę jedyną osobę bogom śmierci to największe możliwe poświęcenie?
(akapit 4.) – Weź pod uwagę cierpienie za dobre uczynki. Niejednokrotnie bywają karani za słuszne postępowanie, gdy podejmowane przez nich działania nie pasują do podejmowanych przez innych decyzji. Czy takie cierpienie powinno mieć miejsce?
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Mity greckie są jak lustro, w którym przeglądały się pokolenia, odnajdując w nich własne, czasami przerażające oblicze.Stanowisko: Mity zostały stworzone po to, aby tłumaczyć konkretne zjawiska i zachowania. Dlatego nie trudno dostrzec podobieństwo zachowań ludzi współczesnych oraz tych opisanych w mitach. Skoro sami antyczni bogowie nie byli perfekcyjni, to jak można wymagać czegoś takiego od herosów czy ludzi. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z tezą– Matczyna miłość jest wspólna kobietom wszystkich czasów (mit o Demeter i Korze).– Ludzie od zarania dziejów są w stanie zrobić wszystko dla miłości (mit o Orfeuszu i Eurydyce).– Zdolność do poświęcania się nie zawsze będzie rozumiana (mit o Prometeuszu). | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | – motyw cierpienia,– motyw miłości,– mit o Prometeuszu (poświęcenie się dla dobra ludzkości – motyw poświęcenia);– mit o Demeter i Korze (strata, miłość matki do dziecka, cierpienie, rozpacz);– mit o Orfeuszu i Eurydyce (potęga miłości, pragnienie życia, przeciwstawianie się śmierci). | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | – Warto zastanowić się nad…– Należy zwrócić uwagę na fakt, że…– Nie można zapomnieć o…– Ponadto…– Dodatkowo…– Natomiast…– Z drugiej strony…– Na początek… / Na koniec…– W pierwszej / kolejnej / ostatniej strofie…. | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |