Działanie argumentacji sofistycznej prezentował Fejdippides, który dzięki pobieranym naukom był w stanie odbić każdy argument, jednak nie robił tego w sposób rzeczowy. Jego tezy najczęściej nie miały wielkiego pokrycia w rzeczywistości i odwoływały się do absurdów, które zbijały konkurenta z tropu, aż zaczynał myśleć podobnie do samego argumentującego. Argumentację sofistyczną współcześnie najczęściej można spotkać w polityce. Dłuższe słuchanie wypowiedzi polityków, próbujących przekonać społeczeństwo do swoich racji może ujawnić duże braki w racjonalności ich argumentowania. Podobnie działa telemarketing i tym podobne reklamy, które natrętnie próbują przekonać do zakupu produktu, często bez podawania jego konkretnych cech i rzeczowych argumentów, które rzeczywiście przekonywałyby do zakupu.
Charakterystyczne cechy sofistyki:
– brak zaufania do wiedzy rozumowej,
– względność prawdy,
– kluczowa rola poznania zmysłowego,
– zasady moralne jako wynik umowy społecznej.