Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) – Możesz rozpocząć swoją pracę od krótkiej refleksji na temat cierpienia. Jaką funkcję pełni w życiu człowieka? Czy jest potrzebne, czy też jego istnienie powoduje tylko krzywdę? Wprowadź tezę.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – W pierwszym akapicie odwołaj się do Antygony. Zwróć uwagę na to, jakie jest źródło jej cierpienia. Czy gdyby nie zdecydowała się na pochowanie brata, to byłaby w stanie wieść szczęśliwe, spokojne życie? Czy też cierpienie w jej życiu było nieuniknione?
(akapit 3.) – W dalszej części wypracowania możesz odnieść się do historii biblijnego Hioba. On wprawdzie nie miał wpływu na własne cierpienie, które nie zależało od niego, jednak czy słusznie doświadczał tego całego bólu?
(akapit 4.) – W ostatnim argumencie weź pod uwagę cierpienie, które ma być karą dla cierpiącego. Czy można usprawiedliwiać okrucieństwo jako rodzaj kary, czy powinno się stosować bardziej humanitarne i resocjalizacyjne środki?
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
| Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
| Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Człowiek nie może uniknąć cierpienia w życiu.Stanowisko: Człowiek jest skazany na cierpienie – każdy przynajmniej raz w życiu doświadczył okrucieństwa, niezależnie od swoich zachowań. Ludzie czasami nie mają na to żadnego wpływu, jednak istnieją sytuacje, w których mogą zminimalizować jego prawdopodobieństwo. Tak czy inaczej cierpienie jest nieodłącznym elementem ludzkiego losu. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
| Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z tezą– Cierpienie jest niezależne od człowieka i jego działań (Antygona);– Cierpienie najczęściej jest niesłuszne i niezawinione (Hiob);– Cierpienie jako kara to najgorsze, co może spotkać człowieka, zwłaszcza za słuszne działania (mit o Prometeuszu). | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
| Poprawność rzeczowa | – mit o Prometeuszu,– Antygona,– Biblia,– Hiob,– motyw cierpienia niezawinionego,– motyw cierpienia,– wina tragiczna i konflikt tragiczny;– fatum,– tragedia antyczna. | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
| Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
| Spójność lokalna | – Warto zastanowić się nad…– Należy zwrócić uwagę na fakt, że…– Nie można zapomnieć o…– Ponadto…– Dodatkowo…– Natomiast…– Z drugiej strony…– Na początek… / Na koniec…– W pierwszej / kolejnej / ostatniej strofie…. | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
| Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
| Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). | ||