Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) – Napisz krótką refleksję na temat obcości i inności. Co znaczy obecnie? Czy w dzisiejszych czasach ludzie z innych krajów są dla nas tak samo obcy, jak w antyku? Spróbuj wyjaśnić, jak rozumiesz słowo barbarzyńca. Wprowadź tezę.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Odnieś się do fragmentu Odysei zamieszczonego w podręczniku. Możesz napisać o okrucieństwie Kiklopów i wyjaśnić, z czego mogło wynikać. Czy było efektem wyłącznie ich barbarzyństwa?
(akapit 3.) – Odnieś się do jednego z etapów wędrówki zamieszczonej w Dzienniku podróży Odyseusza. Zastanów się, czy można porównywać okrucieństwo obcych do reakcji Greków na ich poczynania?
(akapit 4.) – Odnieś się do jednego z etapów wędrówki zamieszczonej w Dzienniku podróży Odyseusza, np. do spotkania z dzikimi Lajstrygonami.Zastanów się, czy można porównywać okrucieństwo obcych do reakcji Greków na ich poczynania?
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów utworów, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
| Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
| Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Stosunek Greków do obcych w znacznej mierze był pozytywny.Stanowisko: Grecy tułający się w podróży cechowali się przyjaznym nastawieniem do obcych zamieszkujących wyspy, które odwiedzali. Ich nastawienie zmieniało się dopiero wówczas, gdy ktoś otwarcie im zagrażał, jednak z natury nie wykazywali uprzedzeń. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
| Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z tezą– Towarzysze Odysa wiedzieli, z czego słyną Kiklopowie, a mimo to próbowali podejść do nich, jak do równych sobie.– Spotkanie z czarodziejką Kirke było niebezpieczne i mogło skończyć się tragicznie, a mimo to Grecy jej zaufali.– Wizyta w kraju Lajstrygonów mogła zakończyć się tragicznie, jednak Grecy nie zdecydowali się na walkę z nimi, ale na zwyczajną ucieczkę. | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
| Poprawność rzeczowa | – Homer,– Odyseja,– tułaczka Odyseusza,– barbarzyńcy – ludzie o okrutnych zwyczajach, niecywilizowani (nie wszystkie ludy napotkane przez Odysa takie były, część z nich posiadała odmienną kulturę niż Grecy),– epos,– motyw wędrówki,– homo viator. | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
| Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenieRozprawka z hipoteząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – kontrargument 1.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
| Spójność lokalna | – Warto zastanowić się nad…– Należy zwrócić uwagę na fakt, że…– Nie można zapomnieć o…– Ponadto…– Dodatkowo…– Natomiast…– Z drugiej strony…– Na początek… / Na koniec…– W pierwszej / kolejnej / ostatniej strofie… | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
| Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
| Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). | ||