Napisz interpretację podanego utworu. Stwórz i uzasadnij tezę interpretacyjną.
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) – Odwołaj się do historii cyklu Sonetów krymskich. Weź pod uwagę datę powstania, okoliczności oraz to, co opisuje podmiot liryczny. Wprowadź tezę interpretacyjną.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Możesz skupić się na analizie wiersza – zastosowanych środkach stylistycznych i poetyckich. Jak utwór został skomponowany? Do jakiego gatunku należy?
(akapit 3.) – W kolejnym akapicie przeprowadź interpretację sonetu – zwróć uwagę na występujące motywy, nawiązania do biografii autora oraz korespondencję z innymi utworami epoki.
(akapit 4.) – Możesz wprowadzić pasujące do sensu utworu konteksty – przypomnij sobie utwory bazujące na podobnych motywach.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do najważniejszych problemów, które omówiłeś / omówiłaś w swojej pracy.
Niezbędne informacje dotyczące tworzenia szkicu interpretacyjnego oraz przykładową pracę, zawierającą interpretację Drogi nad przepaścią w Czufut-Kale Adama Mickiewicza znajdziesz w podręczniku pod treścią tego zadania.
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Koncepcja interpretacyjna | Teza interpretacyjna:Wiersz jest poetycką notatką z podróży, podczas której romantyczny pielgrzym szuka klucza do tajemnicy bytu. | 9 – koncepcja niesprzeczna z utworem, spójna i obejmująca sensy niedosłowne6 – koncepcja niesprzeczna z utworem, ale niespójna i/lub w większości obejmująca znaczenia dosłowne3 – koncepcja częściowo sprzeczna z utworem,0 – brak koncepcji lub koncepcja całkowicie sprzeczna z utworem, |
Uzasadnienie tezy interpretacyjnej | - Występują dwa przeciwstawne sobie podmioty liryczne, które opisują wspólne doświadczenia.- Pielgrzym z cyklu Sonetów krymskich jest utożsamiany z autorem, który po procesie filomatów został zesłany do Rosji.- Mirza to postać nawiązująca do Giaura z utworu Byrona – reprezentant orientalnej kultury, nierozumianej przez Pielgrzyma. | 15 – uzasadnienie trafne i pogłębione10 – uzasadnienie trafne, ale niepogłębione5 – uzasadnienie częściowo trafne0 – brak trafnych argumentów uzasadniających tezę |
Poprawność rzeczowa | - dwa podmioty liryczne – przedstawiciel Orientu Mirza i Pielgrzym utożsamiany z Adamem Mickiewiczem – intelektualista, który nie rozumie miejsca, w którym przebywa;- sonet (2 strofy czterowersowe i 2 strofy trójwersowe);- rymy okalające;- motyw biograficzny – odwołanie do wygnania Adama Mickiewicza w głąb Rosji po procesie filomatów;- istotna rola natury i kultury Orientu- wiersz należy do cyklu Sonetów krymskich wydanych w 1826 roku;- metafory;- nawiązania do innych utworów (Giaura Byrona i zapowiedź III części Dziadów)- Mirza to przewodnik Pielgrzyma, który prowadzi go przez górską przepaść, jednocześnie ukazując mu prawdę o tajemnicach ludzkiego losu. | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Akapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | - Warto zastanowić się nad…- Należy zwrócić uwagę na fakt, że…- Nie można zapomnieć o…- Ponadto…- Dodatkowo…- Natomiast…- Z drugiej strony…- Na początek… / Na koniec…- W pierwszej / kolejnej / ostatniej strofie… | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny –z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów. | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |
Ćwiczenie 1.
25Zadanie 1.
53Zadanie 2.
53Zadanie 1.
220Zadanie 9.
220Ćwiczenie 2.
222