Napisz rozprawkę, w której rozważysz temat: wolność – naturalna potrzeba człowieka? Odwołaj się do wersów 1.-18. podanego fragmentu Giaura oraz innych tekstów kultury.
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) – Rozpocznij od krótkiej i uniwersalnej refleksji na temat wolności oraz jej wartości w życiu każdego człowieka. Możesz użyć cytatu dopasowanego do tematyki, aby zainteresować odbiorcę. Potem przejdź do wprowadzenia tezy, w której zaprezentujesz swoje stanowisko na temat wolności jako naturalnej potrzeby człowieka lub hipotezy, która poprowadzi cię w rozważaniach na ten temat.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Odwołaj się do podanych w poleceniu wersów 1.-18. zacytowanego fragmentu Giaura. W swoim argumencie możesz uwzględnić kontekst historyczny walki o niepodległość Grecji oraz odzyskania wolności przez Greków. Czy wolność jest głęboko zakorzeniona w świadomości ludzi?
(akapit 3.) – W kolejnym argumencie możesz poruszyć kwestię tego, czy możliwe jest, aby na stałe zniewolić ludzi, którzy kiedyś byli wolni. Do uzasadnienia możesz wykorzystać np. mit o Dedalu i Ikarze.
(akapit 4.) – Zastanów się, czy wolność stanowi uniwersalną wartość dla całej ludzkości. Czy jest może wyłączną domeną młodych? A może to coś równie cennego także dla starszych osób? W uzasadnieniu swojego argumentu możesz odwołać się do np. Ody do młodości Adama Mickiewicza.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Wolność niewątpliwie stanowi naturalną potrzebę człowieka.Stanowisko: Wolność jest jedną z największych wartości w życiu człowieka oraz jego podstawowym prawem. Nie bez powodu ludzie nieustannie do niej dążą – stanowi naturalną potrzebę, której źródło znajduje się głęboko w podświadomości.Hipoteza: Należy zastanowić się, czy wolność jest naturalną potrzebą każdego człowieka.Stanowisko: Wydawać by się mogło, że wolność jest dla człowieka naturalnym stanem rzeczy, jednak często bywa inaczej. Nie wszyscy popierają bezgraniczną swobodę oraz brak wszelkich ograniczeń, ponieważ nie uznają wolności za swoją priorytetową potrzebę. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z tezą- Wolność jest głęboko zakorzeniona w świadomości ludzi (walka o wolność Greków w Giaurze).- Nie da się zniewolić ludzi, którzy kiedyś byli wolni (mit o Dedalu i Ikarze)- Kolejne pokolenia dążą do wolności (młodzi w Odzie do młodości)Rozprawka z hipotezą- Wolność jest głęboko zakorzeniona w świadomości ludzi (walka o wolność Greków w Giaurze).- Nie da się zniewolić ludzi, którzy kiedyś byli wolni (mit o Dedalu i Ikarze)- kontrargument: zniewolenie może być wygodne i korzystne (starzy w Odzie do młodości) | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | - motyw wolności i zniewolenia- kontekst historyczny Giaura- mit o Dedalu i Ikarze- Oda do młodości- wolność w Biblii | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenieRozprawka z hipoteząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – kontrargument 1.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | - Warto zastanowić się nad…- Należy zwrócić uwagę na fakt, że…- Nie można zapomnieć o…- Ponadto…- Dodatkowo…- Natomiast…- Z drugiej strony… | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów. | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |
Ćwiczenie 1.
25Zadanie 1.
53Zadanie 2.
53Zadanie 1.
220Zadanie 9.
220Ćwiczenie 2.
222