Napisz interpretację porównawczą Antyromantyzmu Stanisława Balińskiego i innego utworu poetyckiego, w której rozważysz, czy warto kochać i marzyć w świecie, który oczekuje od nas skutecznych działań i praktycznych rozwiązań.
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) – Wprowadź ogólną refleksję na temat problematyki miłość i marzeń. Weź pod uwagę romantyczną filozofię, która wyraźnie przeciwstawiała się rozumowemu pojmowaniu świata. Umieść tezę interpretacyjną.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Dokonaj analizy utworów, które będziesz porównywać – zwróć uwagę na historię ich powstania, budowę, gatunki, środki stylistyczne, ewentualne konteksty biograficzne, kreację podmiotu lirycznego.
(akapit 3.) – Wprowadź interpretację utworów – zwróć uwagę na znaczenia wykorzystywanych środków stylistycznych oraz wpływ epok, w których powstawały utwory na ich wydźwięk.
(akapit 4.) – Możesz użyć pasujących kontekstów. Krótko opisz realizację motywów stosowanych w intepretowanych utworach, wprowadzoną w innych tekstach kultury.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do utworów, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
Niezbędne informacje dotyczące tworzenia szkicu krytycznego oraz przykładową pracę, zawierającą interpretację Antyromantyzmu Stanisława Balińskiego i innego utworu poetyckiego znajdziesz w podręczniku pod treścią tego zadania.
| Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
| Koncepcja porównania utworów | Tekst współczesny ukazuje zupełnie inne postrzeganie miłości niż utwory romantyczne i staje do nich w wyraźnej opozycji. | 9 – określenie problemu zgodne z tekstem i pełne6 – określenie problemu zgodne z tekstem, ale niepełne3 – określenie problemu częściowo zgodne z tekstem0 – brak określenia problemu lub problem niezgodny z tekstem |
| Uzasadnienie tezy interpretacyjnej | - Wiersz Stanisława Balińskiego powstawał pod wpływem doświadczeń II wojny światowej, gdy uczucia wyższe zupełnie straciły na znaczeniu.- Antyromantyzm wyraża brak wiary w ludzkość i tęsknotę za romantycznym rozumieniem świats.- Snuć miłość… to optymistyczna refleksja wobec pięknego uczucia, jakim jest miłość; podobnie jak tekst współczesny stanowi zwrot do wszystkich odbiorców.Twoje argumenty muszą być powiązane z tekstem poetyckim, muszą wynikać z analizy formy lub/i treści tekstu. | 12 – uzasadnienie trafne, pogłębione8 – uzasadnienie trafne, ale niepogłębione4 – uzasadnienie częściowo trafne0 – brak trafnych argumentów uzasadniających interpretację porównawczą |
| Poprawność rzeczowa | Antyromantyzm:- powstał na emigracji w czasie II wojny światowej;- Stanisław Baliński należał do grupy Skamander;- podmiot liryczny nie ujawnia się, mówi bezosobowo, zwraca się do wszystkich odbiorców wiersza w formie apelu;- niewiele środków stylistycznych – wyliczenia, paralelizmy składniowe, powtórzenia;- tęsknota za romantycznym światopoglądem, spowodowana sytuacją na świecie; ironiczna obrona XIX-wiecznego systemu wartości.Snuć miłość…:- wiersz należy do cyklu Liryków lozańskich; powstał w 1839 roku – w schyłkowym okresie życia i twórczości Adama Mickiewicza;- Snuć miłość… to liryk – krótki, zwięzły utwór poetycki;- dominują porównania oraz symbole;- motyw miłości;- aluzje literackie do Biblii – siewcy, aniołowie, miłość Stwórcy;- dwie strofy – siedmiowersowa (postacie miłości) i pięciowersowej (różne moce miłości)- optymistyczna pochwała dla romantycznego rozumienia miłości – ogromna wartość jej przeżywania i dzielenia się nią. | 2 – brak błędów rzeczowych0 – jeden błąd lub więcej błędów rzeczowych |
| Zamysł kompozycyjny | Dowolność kompozycyjna – pamiętaj, aby każdy etap pracy: wstęp, poszczególne omówienia i zakończenie – był wyodrębniony przy pomocy akapitów. | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
| Spójność lokalna | - Warto zastanowić się nad…- Należy zwrócić uwagę na fakt, że…- Nie można zapomnieć o…- Ponadto…- Dodatkowo…- Natomiast…- Z drugiej strony…- Na początek… / Na koniec…- W pierwszej / kolejnej / ostatniej strofie… | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
| Styl tekstu | Styl stosowny –z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów. | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
| Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową 4 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). | ||
Ćwiczenie 1.
25Zadanie 1.
53Zadanie 2.
53Zadanie 1.
220Zadanie 9.
220Ćwiczenie 2.
222