Wskaż, czy noc wpływa na sposób postrzegania świata. Przedstaw podobieństwa Bakczysaraju i Bakczysaraju w nocy pod tym kątem.
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) – Niektórzy ludzie preferują noc, a inni wręcz przeciwnie – są w stanie poprawnie funkcjonować jedynie w dzień. Stwórz krótką refleksję na temat wpływu tych różnych pór na człowieka. Jak wyglądało postrzeganie dnia i nocy w różnych epokach literackich? Wprowadź tezę interpretacyjną.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Pierwszy akapit Twojej interpretacji powinien zawierać analizę obydwu utworów. Skup się na kreacji podmiotu lirycznego, sytuacji lirycznej i użytych przez poetów środkach stylistycznych. Zwróć uwagę na podobieństwa i różnice w Bakczysaraju i Bakczysaraju w nocy. Nie zapomnij o określeniu, z jakiej epoki pochodzą utwory, czy należą do tego samego, czy różnych gatunków literackich oraz podkreśl poruszany przez nie temat.
(akapit 3.) – W drugim akapicie skup się na interpretacji Bakczysaraju i Bakczysaraju w nocy. Wyjaśnij wszystkie znaczące, użyte w nich metafory i symbole. Zwróć uwagę na to, czy autorzy opisują świat w podobny sposób, czy też robią to zupełnie inaczej. Przedstaw ich podejście do opisywanego tematu.
(akapit 4.) – Na koniec w celu osadzenia rozważań Adama Mickiewicza w literaturze możesz przywołać pasujące konteksty, odwołując się do różnych sposobów ukazywania młodości, wolności i radości w innych utworach i epokach.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
W zakończeniu powinieneś / powinnaś określić, czy teza postawiona przez Ciebie we wstępie została potwierdzona dzięki przeprowadzonej interpretacji. W tym miejscu przedstaw wnioski wypływające z całej Twojej pracy. Skup się na podobieństwach i różnicach między dwoma utworami oraz sposobem przedstawienia tematu u obydwu utworów.
| Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
| Koncepcja porównania utworów | Różnica w atmosferze nocy i dnia znacząco wpływa na sposób postrzegania świata. | 9 – określenie problemu zgodne z tekstem i pełne6 – określenie problemu zgodne z tekstem, ale niepełne3 – określenie problemu częściowo zgodne z tekstem0 – brak określenia problemu lub problem niezgodny z tekstem |
| Uzasadnienie tezy interpretacyjnej | - Podziwiając świat za dnia, można dostrzec ważne przesłania, które mają nam do przekazania zabytki (”Gdzież jesteś, o miłości, potęgo i chwało? / Wy macie trwać na wieki, źródło szybko płynie, / O hańbo! Wyście przeszły, a źródło zostało”).- Nocny krajobraz orientalnego miasta bywa przerażający, jednak nie przestaje intrygować („Tu cień pada z menaru i wierzchu cyprysa, / Dalej czernią się kołem olbrzymy granitu, / Jak szatany siedzące w dywanie Eblisa”).- Miasto obserwowane nocą pozwala oderwać się od rzeczywistości i lepiej poznać jego kulturę („Rozchodzą się z dżamidu pobożni mieszkańce, / Odgłos izanu w cichym gubi się wieczorze”).Twoje argumenty muszą być powiązane z tekstem poetyckim, muszą wynikać z analizy formy lub/i treści tekstu. | 12 – uzasadnienie trafne, pogłębione8 – uzasadnienie trafne, ale niepogłębione4 – uzasadnienie częściowo trafne0 – brak trafnych argumentów uzasadniających interpretację porównawczą |
| Poprawność rzeczowa | - liryka pośrednia – podmiot liryczny nie ujawnia sięBakczysaraj:- refleksja nad ogromną potęgą Chanatu Krymskiego, który obecnie zupełnie stracił znaczenie i pozostały po nim jedynie ruiny;- zabytki oraz przyroda przetrwają więcej niż ludzie i jakiekolwiek imperia;- bogate epitety, plastyczność obrazu.Bakczysaraj w nocy:- opis islamskiego miasta nocą – orientalnej kultury oraz grozy, jaką wzbudza nieznane;- orientalne słownictwo nawiązujące do tamtejszej kultury;- regularna budowa;- porównania i rozbudowana metaforyka. | 2 – brak błędów rzeczowych0 – jeden błąd lub więcej błędów rzeczowych |
| Zamysł kompozycyjny | Dowolność kompozycyjna – pamiętaj, aby każdy etap pracy: wstęp, poszczególne omówienia i zakończenie – był wyodrębniony przy pomocy akapitów. | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
| Spójność lokalna | - Warto zastanowić się nad…- Należy zwrócić uwagę na fakt, że…- Nie można zapomnieć o…- Ponadto…- Dodatkowo…- Natomiast…- Z drugiej strony…- Na początek… / Na koniec…- W pierwszej / kolejnej / ostatniej strofie… | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
| Styl tekstu | Styl stosowny –z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów. | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
| Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową 4 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). | ||
Ćwiczenie 1.
25Zadanie 1.
53Zadanie 2.
53Zadanie 1.
220Zadanie 9.
220Ćwiczenie 2.
222