Zinterpretuj wiersz Ernesta Brylla Lekcja polskiego – Słowacki. Odnieś się do sensów alegorycznych utworu i odwołań do Kordiana.
WSTĘP
(akapit 1.) – Nawiąż do tego, w jakim miejscu twórczości Ernesta Brylla znajduje się wiersz Lekcja polskiego – Słowacki. Wskaż rok powstania oraz podstawowe informacje o tomiku, z którego pochodzi. Zastanów się, jak to może upłynąć na wymowę utworu. Następnie wprowadź tezę interpretacyjną.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Przedstaw kreację podmiotu lirycznego (kim jest, jaki jest, do kogo się zwraca i w jaki sposób) oraz sytuację liryczną (gdzie został osadzony utwór, jak wygląda jego sceneria). Wskaż również, czy wiersz należy do liryki pośredniej (podmiot liryczny nie ujawnia się), czy do liryki bezpośredniej (podmiot liryczny ujawnia się)
(akapit 3.) – Wskaż zastosowane środki stylistyczne i ich funkcje w wierszu – chodzi o to, dlaczego zostały zastosowane i co wniosło ich użycie. Przedstaw konstrukcję utworu, zaznacz, do jakiego gatunku może należeć i co z tego wynika oraz jak został zbudowany.
(akapit 4.) – Dokonaj interpretacji utworu, zwróć uwagę na metafory, symbole i wszystkie ukryte sensy. Odnieś się do odwołań do Kordiana zawartych w wersach 13.-14. Wskaż, jak utwór został osadzony w kulturze literackiej. Możesz wprowadzić dodatkowe konteksty pasujące do sensu utworu.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz tezę interpretacyjną, zgodnie z którą odczytałeś / odczytałaś utwór. Przedstaw ocenę wiersza oraz jego wartości.
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Koncepcja interpretacyjna | Teza interpretacyjna:Utwór Ernesta Brylla jest ironicznym komentarzem do romantycznego rozumienia ojczyzny oraz walki o jej wolność, zwłaszcza tego prezentowanego w twórczości Juliusza Słowackiego. | 9 – koncepcja niesprzeczna z utworem, spójna i obejmująca sensy niedosłowne6 – koncepcja niesprzeczna z utworem, ale niespójna i/lub w większości obejmująca znaczenia dosłowne3 – koncepcja częściowo sprzeczna z utworem,0 – brak koncepcji lub koncepcja całkowicie sprzeczna z utworem, |
Uzasadnienie tezy interpretacyjnej | - Podmiot liryczny porównuje Polskę do ciężkiego okrętu, którym ciężko sterować („ojczyzna nasza – także przez cieślę sklecona, / niezdarna w swych granicach jak niezwrotny korab”).- W wierszu występują liczne nawiązania do poezji Słowackiego (Testament mój, Kordian).- Mówiący odwołuje się do ludowej historii Polski, która inspirowała też romantyków („Cieśla, / co się jak nasz kołodziej okrutnie napocił, / nim wyrzezał ten korab”.Twoje argumenty muszą być powiązane z tekstem poetyckim, muszą wynikać z analizy formy lub/i treści tekstu. | 15 – uzasadnienie trafne i pogłębione10 – uzasadnienie trafne, ale niepogłębione5 – uzasadnienie częściowo trafne0 – brak trafnych argumentów uzasadniających tezę |
Poprawność rzeczowa | - podmiot liryczny: zbiorowy („nasza”)- wiersz wolny- liryka bezpośrednia- metafory: Polski jako ciężkiego okrętu, historycznych pierwszych Piastów jako cieśli budujących okręt, nauczyciele jako odkrywcy i poszukiwacze skarbów zatopionego okrętu (upadłej Polski)- aluzje literackie: Kordian i Testament mój Juliusza Słowackiego- porównania: Polski do statku, którym ciężko sterować | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Akapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | - Warto zastanowić się nad…- Należy zwrócić uwagę na fakt, że…- Nie można zapomnieć o…- Ponadto…- Dodatkowo…- Natomiast…- Z drugiej strony…- Na początek… / Na koniec…- W pierwszej / kolejnej / ostatniej strofie… | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny –z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów. | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |
Ćwiczenie 1.
25Zadanie 1.
53Zadanie 2.
53Zadanie 1.
220Zadanie 9.
220Ćwiczenie 2.
222