Dokonaj porównania Rozłączenia Juliusza Słowackiego z lirykami lozańskimi Adama Mickiewicza. Wskaż podobieństwa i różnice w obrębie kontekstów biograficznych, symboliki i metaforyki. Rozstrzygnij, czy jedyną cechą wspólną utworów jest osadzenie ich w Szwajcarii.
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) – We wstępie mogą znaleźć się twoje rozważania na temat refleksji w życiu człowieka – czy nadmierne myślenie o rozmaitych wydarzeniach z życia może okazać się szkodliwe? Wprowadź tezę interpretacyjną.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Dokonaj analizy i interpretacji Rozłączenia – zwróć uwagę na kontekst historyczny i biograficzny. Odnieś się do budowy wiersza, zastosowanych środków stylistycznych oraz ich znaczeń. Weź pod uwagę zastosowane motywy.
(akapit 3.) – Dokonaj analizy i interpretacji liryku Nad wodą wielką i czystą – zwróć uwagę na kontekst historyczny i biograficzny. Odnieś się do budowy wiersza, zastosowanych środków stylistycznych oraz ich znaczeń. Weź pod uwagę zastosowane motywy.
(akapit 4.) – Dokonaj analizy i interpretacji liryku Gdy tu mój trup… – zwróć uwagę na kontekst historyczny i biograficzny. Odnieś się do budowy wiersza, zastosowanych środków stylistycznych oraz ich znaczeń. Weź pod uwagę zastosowane motywy.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do utworów, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Koncepcja porównania utworów | Zarówno Rozłączenie, jak i liryki lozańskie poruszają tematykę egzystencjalną oraz stanowią refleksję człowieka dotyczącą życia. | 9 – określenie problemu zgodne z tekstem i pełne6 – określenie problemu zgodne z tekstem, ale niepełne3 – określenie problemu częściowo zgodne z tekstem0 – brak określenia problemu lub problem niezgodny z tekstem |
Uzasadnienie tezy interpretacyjnej | - Utwór Juliusza Słowackiego wyraża ubolewanie dotyczące niemożliwości wspólnego życia z ukochaną osobą – zakochani są jednak połączeni duchowo, pomimo dzielącej ich fizycznej odległości.- Liryki lozańskie nie zawierają w sobie miłosnych odniesień – Gdy tu mój trup… to rozważania człowieka zmęczonego życiem, pragnącego odpocząć w krainie wiecznej spokojności.- Wszystkie utwory skupiają się na roli natury w życiu człowieka jako uniwersalnego przewodnika dającego ukojenie.Twoje argumenty muszą być powiązane z tekstem poetyckim, muszą wynikać z analizy formy lub/i treści tekstu. | 12 – uzasadnienie trafne, pogłębione8 – uzasadnienie trafne, ale niepogłębione4 – uzasadnienie częściowo trafne0 – brak trafnych argumentów uzasadniających interpretację porównawczą |
Poprawność rzeczowa | Rozłączenie:- powstało w 1835 roku;- wątpliwości, kto jest adresatką utworu – ukochana, kochanka, a może matka;- refleksja egzystencjalna na temat miłości pomimo dzielącej zakochanych odległości;- natura jako nośnik uczuć;- regularna budowa – 8 strof czterowersowych;- regularne rymy okalające i krzyżowe;- metafory, porównania;- podmiot liryczny może być utożsamiany z autorem.Liryki lozańskie:- powstały w schyłkowym okresie życia i twórczości Adama Mickiewicza – 1839-1840 – dzieła dojrzałego, doświadczonego przez życie poety;- tematyka egzystencjalna – chęć uzyskania spokoju w krainie wiecznego szczęścia (Gdy tu mój trup) oraz refleksja nad przemijaniem człowieka (Nad wodą wielką i czystą);- regularna budowa;- rymy, rytm;- bogata metaforyka;- podmiot liryczny może być utożsamiany z autorem. | 2 – brak błędów rzeczowych0 – jeden błąd lub więcej błędów rzeczowych |
Zamysł kompozycyjny | Dowolność kompozycyjna – pamiętaj, aby każdy etap pracy: wstęp, poszczególne omówienia i zakończenie – był wyodrębniony przy pomocy akapitów. | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | - Warto zastanowić się nad…- Należy zwrócić uwagę na fakt, że…- Nie można zapomnieć o…- Ponadto…- Dodatkowo…- Natomiast…- Z drugiej strony…- Na początek… / Na koniec…- W pierwszej / kolejnej / ostatniej strofie… | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny –z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów. | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową 4 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |
Ćwiczenie 1.
25Zadanie 1.
53Zadanie 2.
53Zadanie 1.
220Zadanie 9.
220Ćwiczenie 2.
222