Dokonaj interpretacji wiersza Bo to jest wieszcza najjaśniejsza chwała…
(akapit 1.) – Nawiąż do tego, w jakim miejscu twórczości Juliusza Słowackiego znajduje się wiersz Bo to jest wieszcza najjaśniejsza chwała…Wskaż rok powstania oraz podstawowe informacje o tomiku, z którego pochodzi. Zastanów się, jak to może upłynąć na wymowę utworu. Następnie wprowadź tezę interpretacyjną.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Przedstaw kreację podmiotu lirycznego (kim jest, jaki jest, do kogo się zwraca i w jaki sposób) oraz sytuację liryczną (gdzie został osadzony utwór, jak wygląda jego sceneria). Wskaż również czy wiersz należy do liryki pośredniej (podmiot liryczny nie ujawnia się), czy do liryki bezpośredniej (podmiot liryczny ujawnia się)
(akapit 3.) – Wskaż zastosowane środki stylistyczne i ich funkcje w wierszu – chodzi o to, dlaczego zostały zastosowane i co wniosło ich użycie. Przedstaw konstrukcję utworu, zaznacz, do jakiego gatunku może należeć i co z tego wynika oraz jak został zbudowany.
(akapit 4.) – Dokonaj interpretacji utworu, zwróć uwagę na metafory, symbole i wszystkie ukryte sensy. Odnieś się do tego, czy życie poety jest przekleństwem, czy chwałą. Wskaż, jak utwór został osadzony w kulturze literackiej. Możesz wprowadzić dodatkowe konteksty pasujące do sensu utworu.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz tezę interpretacyjną, zgodnie z którą odczytałeś / odczytałaś utwór. Przedstaw ocenę wiersza oraz jego wartości.
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Koncepcja interpretacyjna | Teza interpretacyjna:Utwór stanowi wyznanie wieszcza dotyczące prawdziwego, niekoniecznie szczęśliwego, losu, jaki wiedzie stale tworzący poeta. | 9 – koncepcja niesprzeczna z utworem, spójna i obejmująca sensy niedosłowne6 – koncepcja niesprzeczna z utworem, ale niespójna i/lub w większości obejmująca znaczenia dosłowne3 – koncepcja częściowo sprzeczna z utworem,0 – brak koncepcji lub koncepcja całkowicie sprzeczna z utworem, |
Uzasadnienie tezy interpretacyjnej | - Życie poety jest samotne i przepełnione cierpieniem („Ja kończy moje na ziemi wygnanie”)- Jedyne, co jest pewne i wieczne w życiu twórcy to jego poezja („Ta kartka wielki tu będzie płakała / I łez jej stanie”)- Życie poety to bardzo gorzka chwała, często wynikająca z nieszczęścia („Bo to jest wieszcza najjaśniejsza chwała, / Że w posąg mieni nawet pożegnanie”Twoje argumenty muszą być powiązane z tekstem poetyckim, muszą wynikać z analizy formy lub/i treści tekstu. | 15 – uzasadnienie trafne i pogłębione10 – uzasadnienie trafne, ale niepogłębione5 – uzasadnienie częściowo trafne0 – brak trafnych argumentów uzasadniających tezę |
Poprawność rzeczowa | - podmiot liryczny można utożsamiać z poetą,- liryka bezpośrednia,- metafory: „Że w posąg mieni nawet pożegnanie”,- personifikacja: „Ta kartka wieki tu będzie płakała” | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Akapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | - Warto zastanowić się nad…- Należy zwrócić uwagę na fakt, że…- Nie można zapomnieć o…- Ponadto…- Dodatkowo…- Natomiast…- Z drugiej strony…- Na początek… / Na koniec…- W pierwszej / kolejnej / ostatniej strofie… | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny –z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów. | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |
Ćwiczenie 1.
25Zadanie 1.
53Zadanie 2.
53Zadanie 1.
220Zadanie 9.
220Ćwiczenie 2.
222