Wskaż, jaki jest sens podkreślania wiedzy osoby mówiącej oraz niewiedzy adresatki.
Podmiot liryczny stosuje zestawienie „wiem” – „nie wiesz”, aby podkreślić diametralnie inne warunki, w jakich przyszło im żyć po rozłączeniu. Adresatka pozostała w miejscu, które dla obojga było znajome, natomiast osoba mówiąca musi tułać się po świecie jako emigrant. Podmiot liryczny wie wszystko o najważniejszej dla niego kobiecie – potrafi przewidzieć jej reakcje, zachowania, emocje, które przeżywa w danym momencie. Z drugiej strony kobieta nie może powiedzieć o nim tego samego – rzeczywistość, w której żyje jej ukochany, jest dla niej zupełnie obca, a ona nie potrafi nawet wyobrazić sobie tamtejszego krajobrazu. Przeciwstawienie sobie tych dwóch skrajnych perspektyw pokazuje, jak odległość działa na relację. Mówiący nie podkreśla tej przeciwności po to, aby się wywyższać.
Podkreślenie wiedzy osoby mówiącej oraz niewiedzy adresatki ukazuje wpływ rozłąki na relację kochających się ludzi. Mimo pozornej bliskości związanej z ciągłą korespondencją, bohaterowie nie są w stanie przezwyciężyć różnic związanych z odległością. Kobieta nie zna szwajcarskich realiów i nie jest w stanie w pełni przewidywać emocji mówiącego, jak on robi w jej przypadku.
Ćwiczenie 1.
25Zadanie 1.
53Zadanie 2.
53Zadanie 1.
220Zadanie 9.
220Ćwiczenie 2.
222