Dokonaj interpretacji wiersza Andrzeja Bursy. Postaw i uzasadnij tezę interpretacyjną, biorąc pod uwagę nawiązania do tradycji romantycznej.
(akapit 1.) – Nawiąż do tego, w jakim miejscu twórczości Andrzeja Bursy znajduje się wiersz Funkcja poezji. Wskaż rok powstania oraz podstawowe informacje o tomiku, z którego pochodzi. Zastanów się, jak to może upłynąć na wymowę utworu. Następnie wprowadź tezę interpretacyjną.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Przedstaw kreację podmiotu lirycznego (kim jest, jaki jest, do kogo się zwraca i w jaki sposób) oraz sytuację liryczną (gdzie został osadzony utwór, jak wygląda jego sceneria). Wskaż również, czy wiersz należy do liryki pośredniej (podmiot liryczny nie ujawnia się), czy do liryki bezpośredniej (podmiot liryczny ujawnia się)
(akapit 3.) – Wskaż zastosowane środki stylistyczne i ich funkcje w wierszu – chodzi o to, dlaczego zostały zastosowane i co wniosło ich użycie. Przedstaw konstrukcję utworu, zaznacz, do jakiego gatunku może należeć i co z tego wynika oraz jak został zbudowany.
(akapit 4.) – Dokonaj interpretacji utworu, zwróć uwagę na metafory, symbole i wszystkie ukryte sensy. Odnieś się do nawiązania autora do tradycji romantycznej. Wskaż, jak utwór został osadzony w kulturze literackiej. Możesz wprowadzić dodatkowe konteksty pasujące do sensu utworu.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz tezę interpretacyjną, zgodnie z którą odczytałeś / odczytałaś utwór. Przedstaw ocenę wiersza oraz jego wartości.
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Koncepcja interpretacyjna | Teza interpretacyjna:Utwór stanowi refleksję nad codziennym życiem i rolą, jaką pełni w nim poezja oraz wprowadza rozważanie nad miejscem kultury wysokiej w hierarchii potrzeb zwykłychludzi. | 9 – koncepcja niesprzeczna z utworem, spójna i obejmująca sensy niedosłowne6 – koncepcja niesprzeczna z utworem, ale niespójna i/lub w większości obejmująca znaczenia dosłowne3 – koncepcja częściowo sprzeczna z utworem,0 – brak koncepcji lub koncepcja całkowicie sprzeczna z utworem, |
Uzasadnienie tezy interpretacyjnej | - Podmiot liryczny kontrastuje życie gospodyni domowej i poezję romantyków („i jeszcze / zrobić / tysiąceinnychrzeczyok- / którychniemamypo- / jęcia / a potem lektura wielkich romantyków”- Poezja często nie pasuje do życia („Poezja nie może być oderwana od życia / Poezja ma służyć życiu”)- Poezja to chwila wytchnienia od codzienności („potem lektura wielkich romantyków / i lu-lu…”)Twoje argumenty muszą być powiązane z tekstem poetyckim, muszą wynikać z analizy formy lub/i treści tekstu. | 15 – uzasadnienie trafne i pogłębione10 – uzasadnienie trafne, ale niepogłębione5 – uzasadnienie częściowo trafne0 – brak trafnych argumentów uzasadniających tezę |
Poprawność rzeczowa | - podmiot liryczny nie ujawnia się- liryka pośrednia- wiersz wolny- obraz codziennego życia i kontrast z poezją- przerzutnie, wyliczenia, kolokwializmy- brak wyszukanych środków stylistycznych | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Akapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | - Warto zastanowić się nad…- Należy zwrócić uwagę na fakt, że…- Nie można zapomnieć o…- Ponadto…- Dodatkowo…- Natomiast…- Z drugiej strony…- Na początek… / Na koniec…- W pierwszej / kolejnej / ostatniej strofie… | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny –z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów. | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |
Ćwiczenie 1.
25Zadanie 1.
53Zadanie 2.
53Zadanie 1.
220Zadanie 9.
220Ćwiczenie 2.
222