Wybierz jedno polecenie z Wartości i postaw. Napisz na ten temat wypowiedź argumentacyjną.
Przykładowe rozwiązanie dla tematu „Po twą spokojność do piekieł bym wstąpił” – do czego zdolny jest człowiek, który kocha?
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) – We wstępie wprowadź krótką refleksję na temat miłości i jej roli w życiu człowieka. Weź pod uwagę różne aspekty – nie tylko tę damsko-męską. Przedstaw jej sposób postrzegania w różnych epokach oraz w szczególności w romantyzmie.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Nawiąż do ogromnej siły, jaką jest miłość oraz mocy, której dzięki niej nabiera człowiek. Czy to uczucie naprawdę niemal nadludzkie możliwości? Czy możliwe jest wstąpienie do piekieł, aby ukochana osoba zyskała szczęście?
(akapit 3.) – Zwróć uwagę na wyrzeczenia, na które są gotowe zakochani, aby być razem. W obliczu wielkiego uczucia pozostałe relacje stają się mało ważne i godne zignorowania lub zniszczenia. Czy stawianie wszystkiego na jedną kartę może przynieść pozytywne rezultaty?
(akapit 4.) – Miłość nie jest niestety wyłącznie pozytywnym uczuciem. Bardzo często zmusza zakochanych do trudnych decyzji, które później mogą zaowocować nieszczęściem jednego z nich lub obojga. Czy taka miłość za wszelką cenę powinna mieć rację bytu?
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Miłość to potężne uczucie, które sprawia, że człowiek właściwie nie ma ograniczeń i jest zdolny do wszystkiego.Stanowisko: Wydawać by się mogło, że miłość jest uczuciem, jak każde inne, które człowiek może odczuwać. Nic bardziej mylnego – stan zakochania się sprawia, że ludzie nie potrafią ocenić trzeźwo sytuacji, a ich stan emocjonalny pozwala im na największe poświęcenia, aby tylko uratować swoje uczucie. Miłość potrafi być największą wartością, która powoduje, że wszystko staje się mniej istotne od niej.Hipoteza: Należy rozważyć, czy miłość może sprawić, że człowiek byłby zdolny do wszystkiego.Stanowisko: Miłość potrafi być zdradliwa w swoim pięknie. Ludzie potrafią poświęcić wszystko, aby zyskać szczęście ze swymi ukochanymi, jednak często nie są w stanie podjąć odpowiednich kroków. Pomimo przepełnienia ogromną siłą uczucia, wolą raczej biernie przyglądać się i liczyć na to, że wszystko ułoży się samo. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z tezą- Zakochany człowiek jest w stanie wystawić się na największe zagrożenie, aby odzyskać swoją miłość (mit o Orfeuszu i Eurydyce).- Miłość zaślepia i sprawia, że nic innego nie ma znaczenia, nawet rodzinne więzy (Romeo i Julia, Skąpiec).- Uczucie doprowadza do radykalnych decyzji, które mogą unieszczęśliwić zakochanych (miłość Jacka Soplicy do Ewy w Panu Tadeuszu).Rozprawka z hipotezą- Zakochany człowiek jest w stanie wystawić się na największe zagrożenie, aby odzyskać swoją miłość (mit o Orfeuszu i Eurydyce).- Miłość zaślepia i sprawia, że nic innego nie ma znaczenia, nawet rodzinne więzy (Romeo i Julia, Skąpiec).- kontrargument: Zakochani nie potrafią się przełamać i zawalczyć o własne szczęście (historia Wertera i Lotty z Cierpień młodego Wertera). | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | - miłość romantyczna,- Pan Tadeusz – Jacek Soplica i Ewa,- Romeo i Julia – samobójstwo z miłości,- Cierpienia młodego Wertera – Werter i Lotta,- Skąpiec – Eliza i Walery,- Orfeusz i Eurydyka | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenieRozprawka z hipoteząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – kontrargument 1.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | - Warto zastanowić się nad…- Należy zwrócić uwagę na fakt, że…- Nie można zapomnieć o…- Ponadto…- Dodatkowo…- Natomiast…- Z drugiej strony…- Na początek… / Na koniec… | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów. | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |
Ćwiczenie 1.
25Zadanie 1.
53Zadanie 2.
53Zadanie 1.
220Zadanie 9.
220Ćwiczenie 2.
222