Napisz interpretację porównawczą, w której porównasz ody Schillera i Mickiewicza.
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) – We wstępie skup się na wspólnej tematyce, motywach lub podobnej wymowie utworów. Możesz określić, co spowodowało, że będą ze sobą porównywane – w przypadku Ody do młodości i ody Do Radości podstawą zestawienia może być podejście poetów do romantycznych wartości oraz ody jako gatunku. Wprowadź tezę interpretacyjną.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Pierwszy akapit Twojej interpretacji powinien zawierać analizę obydwu utworów. Skup się na kreacji podmiotu lirycznego, sytuacji lirycznej i użytych przez poetów środkach stylistycznych. Zwróć uwagę na podobieństwa i różnice w Odzie do młodości i odzie Do Radości. Nie zapomnij o określeniu, z jakiej epoki pochodzą utwory, czy należą do tego samego, czy różnych gatunków literackich oraz podkreśl poruszany przez nie temat.
(akapit 3.) – W drugim akapicie skup się na interpretacji Ody do młodości i ody Do Radości. Wyjaśnij wszystkie znaczące, użyte w nich metafory i symbole. Zwróć uwagę na to, czy autorzy opisują świat w podobny sposób, czy też robią to zupełnie inaczej. Przedstaw ich podejście do opisywanego tematu.
(akapit 4.) – Na koniec w celu osadzenia rozważań Adama Mickiewicza i Friedricha Schillera w literaturze możesz przywołać pasujące konteksty, odwołując się do różnych sposobów ukazywania młodości, wolności i radości w innych utworach i epokach.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
W zakończeniu powinieneś / powinnaś określić, czy teza postawiona przez Ciebie we wstępie została potwierdzona dzięki przeprowadzonej interpretacji. W tym miejscu przedstaw wnioski wypływające z całej Twojej pracy. Skup się na podobieństwach i różnicach między dwoma utworami oraz sposobem przedstawienia tematu u obydwu utworów.
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Koncepcja porównania utworów | Obydwa utwory ukazują wartości uznawane za wyjątkowo cenne w romantyzmie, jednocześnie odmiennie realizując formę gatunkową ody. | 9 – określenie problemu zgodne z tekstem i pełne6 – określenie problemu zgodne z tekstem, ale niepełne3 – określenie problemu częściowo zgodne z tekstem0 – brak określenia problemu lub problem niezgodny z tekstem |
Uzasadnienie tezy interpretacyjnej | - Osoby mówiące zwracają się bezpośrednio do kluczowych wartości („Młodości! Dodaj mi skrzydła!”, „O radości iskro bogów, / kwiecie elizejskich pól”),- W utworach zostały ukazane cele, do których powinna zmierzać ludzkość („Hej! ramię do ramienia! spójnymi łańcuchy / Opaszmy ziemskie kolisko! / Zestrzelmy myśli w jedno ognisko / I w jedno ognisko duchy!… / Dalej, bryło z posad świata! / Nowymi cię pchniemy tory”, „Wstańcie, ludzie, wstańcie wszędzie, / ja nowinę niosę wam: / na gwiaździstym firmamencie / miłość, miłość mieszka tam”)- Utwór Schillera ukazuje klasycystyczne podejście do ody jako gatunku, a utwór Mickiewicza kreuje ją na potrzeby romantyzmu.- Mickiewicz wprowadza kontrast, a Schiller mówi o radości braterstwie i miłości w jeden sposób („Młodości! ty nad poziomy / Wylatuj, a okiem słońca, / Ludzkości całe ogromy / Przeniknij z końca do końca. / Patrz na dół – kędy wieczna mgła zaciemnia / Obszar gnuśności zalany odmętem: / To ziemia!”, „Jasność twoja wszystko zaćmi, / złączy, co rozdzielił los. / Wszyscy ludzie będą braćmi / tam, gdzie twój przemówi głos”)Twoje argumenty muszą być powiązane z tekstem poetyckim, muszą wynikać z analizy formy lub/i treści tekstu. | 12 – uzasadnienie trafne, pogłębione8 – uzasadnienie trafne, ale niepogłębione4 – uzasadnienie częściowo trafne0 – brak trafnych argumentów uzasadniających interpretację porównawczą |
Poprawność rzeczowa | Oda do młodości:- liryka pośrednia,- liczne apostrofy do młodości, bogata metaforyka, zestawienia na zasadzie kontrastu,- perspektywa przyszłych losów świata, gdy młodość wygra ze starościąOda Do Radości:- podmiot liryczny ujawnia się („dziś wchodzimy, wstępujemy”)- perspektywa świata, w którym ludzie byliby szczęśliwi dzięki braterstwu – apostrofa do radości, nawiązania do antyku i mitologii, ład, harmonia klasycystyczna forma ody | 2 – brak błędów rzeczowych0 – jeden błąd lub więcej błędów rzeczowych |
Zamysł kompozycyjny | Dowolność kompozycyjna – pamiętaj, aby każdy etap pracy: wstęp, poszczególne omówienia i zakończenie – był wyodrębniony przy pomocy akapitów. | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | - Warto zastanowić się nad…- Należy zwrócić uwagę na fakt, że…- Nie można zapomnieć o…- Ponadto…- Dodatkowo…- Natomiast…- Z drugiej strony…- Na początek… / Na konie…- W pierwszej / kolejnej / ostatniej strofie… | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny –z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów. | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową 4 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |
Ćwiczenie 1.
25Zadanie 1.
53Zadanie 2.
53Zadanie 1.
220Zadanie 9.
220Ćwiczenie 2.
222