Przedstaw motyw natchnienia jako źródła poezji na przykładzie Wielkiej Improwizacji i innego utworu romantycznego.
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) – We wstępie umieść rozważania dotyczące roli natchnienia w roli poety – czy jest konieczne, a może stanowi tylko jeden z możliwych warunków, dzięki którym dzieło może powstać. Może masz osobiste doświadczenia, bo sam/sama kiedyś coś stworzyłeś/stworzyłaś?
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – W pierwszym akapicie weź pod uwagę wartość poezji w samej sobie, jako efektu pracy poety. Czy mogłaby istnieć bez rozważania jej przez pryzmat natchnionej osoby, która ją stworzyła?
(akapit 3.) – Zwróć uwagę na boskość aktu tworzenia oraz niezwykłą moc, jaka spływa na poetę, który jest w stanie napisać dzieło równie wielkie, jak III część Dziadów.
(akapit 4.) – Uwzględnij również społeczną rolę poezji – czy powinna istnieć sztuka dla sztuki, czy też jej oddziaływanie na ludzkość ma mieć konkretne znaczenie?
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do utworów, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów.
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Poetyckie natchnienie to elementarny warunek tworzenia w epoce romantyzmu, ponieważ ono nadaje poezji niezwykłą, niemal boską moc. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | - Poezja to najważniejsza wartość, jaką poeta może przekazać światu, a dzięki jej wyjątkowej mocy może przez nią wpływać na ludzkość (Wielka Improwizacja).- Zdolność tworzenia poezji ma niemal boski wymiar i pozwala artyście konkurować z samym stwórcą (Wielka Improwizacja).- Dzięki natchnieniu poeta może uszlachetniać społeczeństwo poprzez swoje dzieła (Testament mój Juliusza Słowackiego). | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | - Adam Mickiewicz,- III część Dziadów,- Wielka Improwizacja,- poeta-wieszcz,- Testament mój,- Juliusz Słowacki,- Cyprian Kamil Norwid,- Zygmunt Krasiński,- Nie-boska komedia. | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Akapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | - Warto zastanowić się nad…- Należy zwrócić uwagę na fakt, że…- Nie można zapomnieć o…- Ponadto…- Dodatkowo…- Natomiast…- Z drugiej strony…- Na początek… / Na koniec… | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |
Ćwiczenie 1.
25Zadanie 1.
53Zadanie 2.
53Zadanie 1.
220Zadanie 9.
220Ćwiczenie 2.
222