Napisz wypowiedź argumentacyjną, w której rozstrzygniesz, czy kontemplacja przyrody pozwala zrozumieć samego siebie. Odnieś się do Nad wodą wielką i czystą… oraz innych tekstów kultury.
WSTĘP
(akapit 1.) – We wstępie zastanów się nad rolą przyrody w życiu człowieka. Jak zmieniała się na przestrzeni różnych epok? Zwróć szczególną uwagę na funkcję, jaką pełniła natura w romantyzmie. Wprowadź tezę lub hipotezę, w której odniesiesz się do roli przyrody w procesie samopoznania człowieka.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – W pierwszym argumencie weź pod uwagę przyrodę jako obiekt kontemplacji, motywujący człowieka do działania z liryku Nad wodą wielką i czystą… Zastanów się, w jakim stopniu to właśnie rozważania nad naturą pozwoliły mówiącemu dojść do wniosków, które wyciągnął.
(akapit 3.) – Możesz odnieść się do zmienności postrzegania natury przez człowieka pod wpływem silnych emocji i różnych stanów psychicznych. Czy wówczas przyroda jest odzwierciedleniem ludzkiej duszy?
(akapit 4.) – Na koniec zwróć uwagę na przełomowe decyzje i ogromne natchnienie, którego doświadczają ludzie podczas kontaktu z przyrodę w najczystszej postaci. Czy pobyt w niedostępnych dla większości miejscach może mieć realny wpływ na postrzeganie siebie samego?
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Przyroda może być źródłem samopoznania i lepszego zrozumienia samego siebie.Stanowisko: Na przestrzeni wieków ludzie niejednokrotnie doznawali niezwykłych przeżyć na łonie natury. Doświadczenia ich zmieniały, pozwalały poznać prawdę o nich samych. Kontemplacja przyrody przyczynia się do wyciszenia umysłu i skupienia się wyłącznie na swoim wnętrzu.Hipoteza: Należy rozważyć czy sama kontemplacja przyrody może pozwolić człowiekowi na zrozumienie samego siebie.Stanowisko: Przyroda jest tylko jednym z czynników, które mają wpływ na kształtowanie się życia człowieka. Nie istnieje uniwersalny sposób na dotarcie do prawdy o sobie samym, w związku z tym w pewnych przypadkach przyroda może nie mieć większego znaczenia. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z tezą- Kontemplacja przyrody prowadzi do wyciągania pozytywnych wniosków na temat życia i motywuje do działania (Nad wodą wielką i czystą…)- Rozważania na temat przyrody przedstawiają rzeczywisty stan psychiczny (Cierpienia młodego Wertera)- Zetknięcie z czystą przyrodą pozwala podejmować decyzje pochodzące z wnętrza (Kordian i monolog na szczycie Mont Blanc)Rozprawka z hipotezą- Kontemplacja przyrody prowadzi do wyciągania pozytywnych wniosków na temat życia i motywuje do działania (Nad wodą wielką i czystą…)- Rozważania na temat przyrody przedstawiają rzeczywisty stan psychiczny (Cierpienia młodego Wertera)- kontrargument: Przyroda może pozwolić człowiekowi zakamuflować prawdę o sobie (Lilije) | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | - romantyzm,- Kordian,- Nad wodą wielką i czystą…- Sonety krymskie,- Cierpienia młodego Wertera,- Lilije,- Pan Tadeusz | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenieRozprawka z hipoteząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – kontrargument 1.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | - Warto zastanowić się nad…- Należy zwrócić uwagę na fakt, że…- Nie można zapomnieć o…- Ponadto…- Dodatkowo…- Natomiast…- Z drugiej strony…- Na początek… / Na koniec… | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów. | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |
Ćwiczenie 1.
25Zadanie 1.
53Zadanie 2.
53Zadanie 1.
220Zadanie 9.
220Ćwiczenie 2.
222