Przedstaw podobieństwa i różnice między postawami Rozy i Lilli z Lilli Wenedy oraz Aldony i Konrada z Konrada Wallenroda.
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) – Wprowadź ogólną refleksję na temat miłości – różnych postaci tego uczucia, którym darzą się nie tylko zakochani w sobie kobieta i mężczyzna, ale również rodzina. Wprowadź tezę interpretacyjną
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – W pierwszym akapicie odwołaj się do relacji Konrada i Aldony z Konrada Wallenroda – zwróć uwagę na ich wspólną historię. W tym związku poczucie obowiązku wobec ojczyzny oraz chęć zemsty na Krzyżakach po stronie Konrada zwyciężyły z miłością do żony i spokojem życia rodzinnego. Czy ich relacja mogła mieć inne zakończenie?
(akapit 3.) – W kolejnym akapicie odnieś się do miłości Rozy i Lilli. Pierwsza z nich miała typowo pragmatyczne podejście do życia – nie okazywała uczuć ojcu, jednak wiedziała, że w obliczu walki nie ma na to miejsca ani czasu. Lilla była nieskazitelną postacią – idealną córką, która zawsze przedkładała dobro ojca ponad własne.
(akapit 4.) – Dokonaj porównania postaw bohaterów Lilli Wenedy oraz Konrada Wallenroda. Zwróć szczególną uwagę na obowiązki wobec ojczyzny i swojego ludu, które były ważnym elementem determinującym działanie postaci.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
W obydwu wymienionych utworach pojawiała się problematyka miłości i obowiązku. Konrad Wallenrod i jego ukochana Aldona niemal całkowicie poświęcili swoje uczucie na rzecz obowiązków względem ojczyzny. Decyzja była bolesna i trudna, jednak nie dostrzegali bardziej słusznego rozwiązania. Lilla Weneda była gotowa zrezygnować ze wszystkiego w imię miłości do ojca, natomiast Roza – usilnie próbowała zapobiec klęsce, nie zwracając uwagi na inne kwestie. Sytuacje zobrazowanie w dziełach wymagały trudnych decyzji.
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Koncepcja porównania utworów | Miłość to piękne i wzniosłe uczucie, które jednak ustępuje w hierarchii wartości obowiązkom wobec ojczyzny. | 9 – określenie problemu zgodne z tekstem i pełne6 – określenie problemu zgodne z tekstem, ale niepełne3 – określenie problemu częściowo zgodne z tekstem0 – brak określenia problemu lub problem niezgodny z tekstem |
Uzasadnienie tezy interpretacyjnej | - Konrad Wallenrod świadomie poświęcił całe swoje życie zobowiązaniom wobec ojczyzny, płacąc za to cenę rodzinnego spokoju i szczęścia u boku ukochanej żony.- Lilla Weneda była gotowa poświęcić siebie nie tylko w imię miłości do ukochanego ojca, ale także ze względu na dobro walczących rodaków.- Roza Weneda podejmowała wyłącznie pragmatyczne decyzje, które mogły wydawać się pozbawione jakiejkolwiek miłości, jednak w istocie miłość do narodu i zapobieżenie klęsce były dla niej kluczowe.Twoje argumenty muszą być powiązane z tekstem poetyckim, muszą wynikać z analizy formy lub/i treści tekstu. | 12 – uzasadnienie trafne, pogłębione8 – uzasadnienie trafne, ale niepogłębione4 – uzasadnienie częściowo trafne0 – brak trafnych argumentów uzasadniających interpretację porównawczą |
Poprawność rzeczowa | Konrad Wallenrod:- powstał w 1828 roku;- miłość romantyczna Aldony i Konrada – uczucie z góry skazane na porażkę ze względu na okoliczności dziejowe;- Konrad poświęcił rodzinne życie, aby doprowadził swoją zemstę na Krzyżakach do końca;- Aldona zgodziła się na poświęcenie siebie – została pustelnicą zamkniętą w wieży, aby być jak najbliżej ukochanego, jeżeli już nie mogli prowadzić wspólnego życia.Lilla Weneda:- powstała w 1840 r.;- Lilla poświęciła siebie i swoje dobro na rzecz ratowania ojca oraz jego ludu – nakazała wybrać magiczną harfę zamiast siebie samej;- Roza w istocie kochała swój naród, nie mogła tego okazywać, ponieważ wiedziała, jak zakończy się historia;- Roza jawiła się jako bezuczuciowa względem ojca i najbliższych. | 2 – brak błędów rzeczowych0 – jeden błąd lub więcej błędów rzeczowych |
Zamysł kompozycyjny | Dowolność kompozycyjna – pamiętaj, aby każdy etap pracy: wstęp, poszczególne omówienia i zakończenie – był wyodrębniony przy pomocy akapitów. | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | - Warto zastanowić się nad…- Należy zwrócić uwagę na fakt, że…- Nie można zapomnieć o…- Ponadto…- Dodatkowo…- Natomiast…- Z drugiej strony…- Na początek… / Na koniec…- W pierwszej / kolejnej / ostatniej strofie… | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny –z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów. | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową 4 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |
Ćwiczenie 1.
25Zadanie 1.
53Zadanie 2.
53Zadanie 1.
220Zadanie 9.
220Ćwiczenie 2.
222