Przedstaw wpływ relacji rodzinnych na los bohaterów. Omów motyw relacji dziecka i rodzica na podstawie Lilli Wenedy i innych utworów.
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) – Wstęp powinien zawierać refleksję na temat relacji rodzinnych i ich roli w życiu człowieka. Ich rozumienie zmieniało się na przestrzeni kolejnych epok. Wprowadź tezę lub hipotezę, która będzie podstawą dla Twoich rozważań.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Odnieś się do Lilli Wenedy oraz jej relacji z ojcem. Wskaż, jakie konsekwencje miała dla niej miłość do rodzica i w jaki sposób determinowała jej życie.
(akapit 3.) – Możesz odnieść się do relacji rodzinnych ukazanych w Moralności pani Dulskiej. W jaki sposób postawa matki wpływała na życie i rozwój dzieci?
(akapit 4.) – Przypomnij sobie Skąpca Moliera. Przedstaw, jak wyglądały tam relacje rodzinne. Czy stawianie innych wartości niż rodzina na pierwszym miejscu odbiło się pozytywnie na bohaterach?
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
| Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
| Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Relacje rodzica z dzieckiem są fundamentalne i determinują dalsze losy bohaterów.Stanowisko: Nie sposób wyobrazić sobie świata, w którym relacje między rodzicem a dzieckiem nie stanowiłyby podstawy społeczeństwa. Ze względu na swoją wagę są one w stanie wpłynąć na cały rozwój i późniejsze życie człowieka. Układają się w różny sposób, ale zawsze wywierają ogromny wpływ.Hipoteza: Należy zastanowić się nad wpływem relacji między rodzicami a dziećmi na ich dalsze losy.Stanowisko: Chociaż relacje dzieci i rodziców mają niebagatelny wpływ na życie ludzi, jednak nie w każdym przypadku ostatecznie determinują to, jak będzie ono wyglądać. Nie należy utożsamiać tych relacji z jedynym czynnikiem kształtującym ludzki los. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
| Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z tezą- Relacja dziecka z rodzicem skłania do poświęceń (Lilla Weneda)- Postawy rodziców przechodzą na dzieci i decydują o ich późniejszym życiu (Moralność pani Dulskiej)- Niepoprawne relacje między rodzicami a dziećmi mogą doprowadzić do straty wszystkiego (Skąpiec)Rozprawka z hipotezą- Relacja dziecka z rodzicem skłania do poświęceń (Lilla Weneda)- Postawy rodziców przechodzą na dzieci i decydują o ich późniejszym życiu (Moralność pani Dulskiej)- kontrargument: Wzorce wskazane w relacjach z rodzicami nie zawsze będą właściwe dla dzieci (Legenda o świętym Aleksym) | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
| Poprawność rzeczowa | - Moralność pani Dulskiej (Dulska i jej dzieci),- Lilla Weneda (Lilla i ojciec),- Legenda o świętym Aleksym,- Skąpiec (relacje Harpagona z Kleantem i Elizą),- Pan Tadeusz (Sędzia traktował Tadeusza jak syna),- Biblia (Adam i Ewa – pierwsi rodzice),- Treny (miłość Kochanowskiego do Urszulki) | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
| Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenieRozprawka z hipoteząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – kontrargument 1.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
| Spójność lokalna | - Warto zastanowić się nad…- Należy zwrócić uwagę na fakt, że…- Nie można zapomnieć o…- Ponadto…- Dodatkowo…- Natomiast…- Z drugiej strony…- Na początek… / Na koniec… | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
| Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów. | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
| Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). | ||
Ćwiczenie 1.
25Zadanie 1.
53Zadanie 2.
53Zadanie 1.
220Zadanie 9.
220Ćwiczenie 2.
222