Wypisz słowa i sformułowanie zapisane w cudzysłowie oraz wskaż ich rolę.
„wieszczy”, „indoktrynacji”, „trójcy wieszczów”
Słowa i sformułowania w tekście zostały wzięte w cudzysłów, aby podkreślić sceptycznego podejście autora do polskiej edukacji w zakresie romantyzmu oraz niechęć do mesjanizmu jako szczególnie poważanej epoki. Dzięki takiemu zapisowi można przypuszczać, że Dariusz Skórczewski wątpi w ugruntowaną pozycję polskich wieszczów oraz ironicznie podchodzi do wartości na temat romantycznej filozofii przekazywanej w szkołach.
Użycie cudzysłowu spowodowało, że tekst nabrał większej emocjonalności, a autor pełniej oddał swoje odczucia względem mesjanizmu i romantycznej filozofii nauczanej w szkołach. Jest względem niej sceptyczny, a także nie poważa zabetonowanej pozycji wieszczów.
Ćwiczenie 1.
25Zadanie 1.
53Zadanie 2.
53Zadanie 1.
220Zadanie 9.
220Ćwiczenie 2.
222