Napisz interpretację porównawczą Stepów akermańskich i innego utworu romantycznego, w której uwzględnisz przyrodę jako źródło ludzkich przeżyć.
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) – Wprowadź ogólną refleksję na temat przyrody jako źródła ludzkich przeżyć w literaturze romantyzmu. Przypomnij sobie utwory, w których natura odgrywała istotną rolę – Cierpienia młodego Wertera, Pan Tadeusz, Świteź, Lilije. Wprowadź tezę interpretacyjną.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – W pierwszym akapicie skup się na analizie obydwu utworów – weź pod uwagę zastosowane środki stylistyczne, historię ich powstania.
(akapit 3.) – Następnie przejdź do interpretacji utworów. Wskaż podobieństwa i różnice między nimi – skup się przede wszystkim na realizacji tematu zadania – przyroda jako źródło ludzkich przeżyć. Uwzględnij występujące motywy literackie, historyczne oraz biograficzne.
(akapit 4.) – Odwołaj się do kontekstów z innych tekstów kultury, które dostrzegasz. Weź pod uwagę możliwe inne sposoby realizacji tematu.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do utworów, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
Niezbędne informacje dotyczące tworzenia szkicu krytycznego oraz przykładową pracę zawierającą interpretację Stepów akermańskich Adama Mickiewicza i innego utworu z epoki znajdziesz w podręczniku pod treścią tego zadania.
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Koncepcja porównania utworów | Adam Mickiewicz w swoich utworach przedstawia odmienne koncepcje roli przyrody w życiu człowieka, jednak obydwa wyrażają głęboką tęsknotę za ojczyzną. | 9 – określenie problemu zgodne z tekstem i pełne6 – określenie problemu zgodne z tekstem, ale niepełne3 – określenie problemu częściowo zgodne z tekstem0 – brak określenia problemu lub problem niezgodny z tekstem |
Uzasadnienie tezy interpretacyjnej | - Stepy akermańskie ukazują ludzką fascynację tym, co nieznane i nowe, jednak takie doświadczenia nie koją bólu związanego z wygnaniem z ojczyzny.- Pan Tadeusz wyraża tęsknotę za dawną świetnością ojczyzny wyrażaną przez poetę-emigranta.- Obydwa utwory podkreślają rolę przyrody w odczuwaniu problematyki oddalenia od ojczyzny (obcość krajobrazu w przypadku sonetu i zachwyt nad rodzimą naturą w Panu Tadeuszu)Twoje argumenty muszą być powiązane z tekstem poetyckim, muszą wynikać z analizy formy lub/i treści tekstu. | 12 – uzasadnienie trafne, pogłębione8 – uzasadnienie trafne, ale niepogłębione4 – uzasadnienie częściowo trafne0 – brak trafnych argumentów uzasadniających interpretację porównawczą |
Poprawność rzeczowa | Stepy Akermańskie:- pierwszy wiersz cyklu Sonetów krymskich, wydany w 1826 roku;- kontekst biograficzny – mówiący utożsamiany z autorem;- opis egzotycznej, bujnej przyrody, która nie jest podobna do znanej mówiącemu z ojczyny;- samotność i obcość wędrowca, nikt nie wzywa go do powrotu do kraju- smutek, nostalgia.Pan Tadeusz:- 1834 rok – emigracja po powstaniu listopadowym;- wyraz tęsknoty za ojczyzną, uwielbienie jej dawnej świetności, pochwała dla tradycyjnych obyczajów;- przyroda jako niezwykle piękny obiekt wszelkich zachwytów – nawet najprostsza roślinność zasługuje na uwielbienie;- idealizacja ojczyzny. | 2 – brak błędów rzeczowych0 – jeden błąd lub więcej błędów rzeczowych |
Zamysł kompozycyjny | Dowolność kompozycyjna – pamiętaj, aby każdy etap pracy: wstęp, poszczególne omówienia i zakończenie – był wyodrębniony przy pomocy akapitów. | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | - Warto zastanowić się nad…- Należy zwrócić uwagę na fakt, że…- Nie można zapomnieć o…- Ponadto…- Dodatkowo…- Natomiast…- Z drugiej strony…- Na początek… / Na koniec…- W pierwszej / kolejnej / ostatniej strofie… | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny –z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów. | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową 4 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |
Ćwiczenie 1.
25Zadanie 1.
53Zadanie 2.
53Zadanie 1.
220Zadanie 9.
220Ćwiczenie 2.
222